The Shirt (NORWEGIAN)

The Shirt - Forget me not - 2009/10 Prosjektbeskrivelse, visjon, og reisens innhold.


Visjon
Vi skaper verdens største symbol fra fotballfamilien.

Vi syr signerte drakter sammen og skaper verdens største drakt. Den skal symbolisere fotballfamilien som henger sammen og ikke glemmer de små. De små er de 20 millioner som er flyktninger.

Vi ønsker drakta fra laget ditt. Vi ønsker at spillerne signerer med sprittusj på drakta og blir en del av verdens største fotballdrakt. Vi ønsker at dere blir synlige på "The Shirt" og kampanjen "forget me not". Dere kan sende den til "The Shirt" Att: Bjørn Heidenstrøm, Haugenbakken 12 B, 3475, Sætre.

Symbolet
Vi skaper verdens største drakt ("The Shirt"), en drakt og ett symbol som er sydd sammen av signerte klubbdrakter. The Shirt symboliserer fotballfamilien som henger sammen og ikke glemmer de små

Det er toppklubber, breddeklubber og fans som signerer sin drakter og levere inn til The Shirt. Prosjektet er testet og ved avreise har vi 187 signaturer fra diverse proff-, topp-, og breddeklubber. Kjendiser fra musikkens- og filmens verden har også bidratt som signerte fans på sine favorittdrakter. The Shirt skal vaie i vinden i Sør Afrika under VM i fotball 2010.

Reisen, innholdet, interaktivitet, og følgere.
20. Juni 2009 sykler en mann alene ut fra Oslo. Han sykler gjennom hele Europa, samt sykler og haiker gjennom Afrika. Reisen starter fra Nobel Peace Center/Oslo/Norge og ender på Robben Island/Cape Town/Sør Afrika. Han skal lage innhold fra alle land, steder, og personer. Innholdsproduksjon spenner fra historikk, kultur, tradisjon til person og kuriosa. Fra 20. Juni 2009 vil http://www.nettavisen.no/ (300.000 unike brukere hver dag) eksponere reisen på sin førsteside hver dag. Pr. 28 April 2009 er det i tillegg fire stk. andre medieaktører som ønsker å følge, samt linke til reisen.


Prosjektleder og syklist.
Mannen heter Bjørn Heidenstrøm og har har jobbet med fotballen som knutepunkt for; markedsføring, media, verdier, Soccer Against Crime, og Vålerenga Mot Rasisme. Han skal ha en innholdsproduksjon hver dag i ca. 10 mnd. Han bruker; hånholdt kamera, foto, mobiltelefon, en laptopp, og diktafon. Bilder og tekst publiseres direkte med mobil som modem til PC. Video blir publisert der det finnes trådløst- og/eller fast internett.

Kanaler pr. 28 april 2009 er ; http://www.nettavisen.no/, http://www.nrc.no/ http://www.youtube.com/, http://www.facebook.com/, http://www.twitter.com/, http://www.vif-fotball.no/. Fotballfamilien vil være en døråpner til sted, kultur og tradisjon og det vil bli minst innhold fra spillet fotball og mest fra det som finnes av interesse på hver destinasjon.

Innhold (grunnstamme): · GPS og hvor er han nå- hvor ender han i dag? · Korte meldinger tekst/bilde; hvordan er det nå - hva ser man - hva oppleves · Lengre reportasjer tekst/bilde på historie, på stedet, kultur, severdigheter, "wats hot/not"
· Lenger reportasjer video/lyd (VJ form) . Belyse det vennskap og de flotte prosjektene fotballfamilien har for anti rasisme, inkludering, skapelse av mestring/samhold og hjelpen i land med problemer Innhold (forgreninger) av interaktivitet mot lesere: · Spørre mannen

· Utfordre mannen

· Tipse mannen
· Hjelpe mannen

Ett sett av quiz for hvert lad er under bearbeidelse

Prosjektet: Prosjektet er i regi av av en liten gruppe ildsjeler med forgreninger i norsk- og internasjonal fotball. Vi har støtte hos forskjellige klubber og fotballens organisasjoner.
Reise og land:Her kommer en liste på de landene han skal igjennom. Det vil bli ferje- og båtturer. Det blir sykkel i Europa og mest haiking i Afrika. En detaljert liste over plan på dato og sted kan sendes på forespørsel.

Norge (20. juni)Sverige Finland RusslandEstland Latvia Litauen Kaleningrad Polen Danmark England Wales Skottland Nord-Irland Irland Tyskland Nederland Belgia Luxembourg Frankrike Spania Portugal Monaco Italia Vatikanet Bosnia-Hercegovina Sveits
Kroatia Ungarn Østerrike Tsjekkia Slovakia Ukraina Romania Bulgaria Hellas Tyrkia Syria Libanon Israel Egypt SudanEtiopia Uganda Kenya Rwanda Burundi TanzaniaMalawi Mosambik ZimbabweSør-Afrika (våren 2010)


FAQ:

Hvem:Bjørn Heidenstrøm, 41 år, 2 barn, samboer.Bjørn startet fotballivet i breddelaget Herøya IF, Porsgrunn. Spilte senere på kretslaget og videre på gutte- og jr landslagslaget. Bjørn har jobbet som markedssjef i 3 klubber; Bærum Spk, Drøbak IF og Vålerenga Fotball, samt at han har jobbet som mediasjef i VIF. I 1995 var han med å stifte NISO (Norske idrettsutøveres sentralorganisasjon) og har vært med på utvikling av prosjekter i Vålerenga Mot Rasisme. Han ledet prosjektet "Enga går til start", en gåtur på 32 mil i 7 dager, for å reise bevissthet og penger til SAC - et Sør Afrikansk prosjekt stiftet av Rune Bratseth og Kjetil Siem, som ble driftet av Røde Kors. Bjørn er en aktiv, engasjert og kreativ kar med tanker om at fotballen er mer en 22 spillere som løper etter en ball.... Hvorfor (lage verdens største drakt?)Fordi bruken av symboler i fotballen er stor, viktig og utbredt. Fordi fargene og emblemet på en drakt er samlende og fordi verdens største drakt sydd sammen av signerte drakter, vil kunne bli internasjonalt kjent og anerkjent som ett samlende symbol. "Fotballen henger sammen og glemmer ikke de små" (les; kampanjen; Forgetmenot, http://www.nrc.no/) Hvorfor (sykle og haike alene gjennom 51 land?)Fordi man må lage innhold og engasjement for å eksponere de viktigste sakene. Langs veien får man tid til å hente drakter, publisere innhold, og ikke minst vise viljen bak prosjektet. Denne turen er laget for at folk skal kunne følge mannen og til å hjelpe mannen på sykkelen. En liter vann når han er tørst, en plass til telt når han skal sover, og en signert drakt til foballfamilien som henger sammen. Gevinsten til de som følger reisen, skal bli følelsen av deltakelse og eierskap. Gevinsten for de som titter er tips, hint, fakta, og historier fra land, kulturer, tradisjoner, og personer. Det reisen skal bevise at det holder med en sykkel og ett kamara for å vise folk hvor herlig fotballverden kan være. Det er vel også kjent at kontrollert galskap kan være godt innhold. Hvem (NRC)NRC ble valgt av Bjørn fordi NRC viser seg frem som ærlig og engasjert, samt at NRC er den siste skanse for de som har mistet alt. NRC viser ett samarbeidsklima med alle samfunnsaktører som ønsker en bedring , og NRC oppleves som moderne i sin framferd. NRC applauderer også at Bjørn skal vise alle aktører som søker bedring og løsninger (Unicef, Røde Kors, SAC, MOT, osv) Hva har en sykkel, fotball, og drakter til felles med flyktninger?Barn som er flyktninger har et vanskelig utgangspunkt, og øyner kanskje ikke håp for framtiden. Ofte opplever de at fotball som en felles arena for vennskap, lek og drømmer. Ett faktum; - De helter som skapes i Afrika i dag er ofte fotballspillere. Innhold:Følgerne av reisen vil kunne se at fotballen er en døråpner mot vennskap, fellesskap og store opplevelser. Fotballen og dens omgivelser er verdens største samlingspunktet. Vi skal skape en kanal, vi skal skape følgere av denne kanalen, vi skal skape begeistring. Vi har erkjent at man må underholde og skape interesse for å holde på titteren helt ut til de øyeblikk som blir vist av de som ikke må glemmes. Prosjektet bruker; hånholdt kamera, foto, mobiltelefon, en laptopp, og diktafon.Kanaler fra dag en er; http://www.nettavisen.no/, http://www.nrc.no/ http://www.youtube.com/, http://www.facebook.com/, http://www.twitter.com/, http://www.vif-fotball.no/ , og vi tror det blir fler Pr.: 24. april 2009 er Bjørn lovet en varm lunsj på Mysen (dag 1), en plass til teltet ved Åmal i Sverige (dag 2) og en middag og en seng av en kompis i Johannesburg (ca dag 250) Pr.: 24. april 2009 kommer det mailer og meldinger om folk i fotballfamilien som vil hjelpe til med en liten gest i prosjektet. "Forget them not" er parolen, "Forgetmenot" er symbolet, og symbolet er fra dem som sier og desverre ofte roper; "Forget me not!"
Forgetmenot - The Shirt 2009/10Bjørn HeidenstrømProsjektleder og reisende syklist

Mail; bjorn.heidenstrom@gmail.com
Mobil; +47 90698118Twitter; www.twitter.com/heidenstrom


"Bjørns master of crew"
Marianne Grinaker
Dugnadsarbeider som treffes på marianne.grinaker@gmail.com


Verdi partner NRC (http://www.nrc.no/)
Erik Giercksky (erikg@nrc.no)
Marius Lystad (marius.lystad@nrc.no)

Mediapartner http://www.nettavisen.no/
Gunnar Stavrum (adm dir)
Pål Nisja (nett guru)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar